Sivut

perjantai 19. huhtikuuta 2013

InBody - mittaus

Totuus on kuultu!

Kävin tänään tapahtumassa, jossa sain mittauttaa itseni InBody kehonkoostumus mittarilla. Tämä osui todella kivaan saumaan kun nyt olen halukas tuota rasvaa tiputtaamaan. Kukapa ei olisi?
Testi osoitti, että se myös on todella tarpeen. Nyt on virallisesti todistettu, että ikävä kyllä minä olen juuri sellainen "laiha" läski. Rasvaprosentti oli varsinkin omiin tavoitteisiin suhteutettuna surullista katseltavaa! Ja kyllähän sen nyt näkee kun katsoo peiliin eikä kaunistele mitään! Tutustu testilaitteeseen/testiin InBodyn omilta sivuilta: täältä.

Testin mukaan ihannepaino olisi kuitenkin pari kiloa enemmän kun olin itse ajatellut. Tosin se onkin laskettu siten, että koko testin suosittelema 3,5kg:n pudotus tapahtuisi pelkästään rasvamassasta, mikä olisi tietenkin kovin ihanaa, mutta ei käytännössä niinkään helppoa. Kai se siitä pikkuhiljaa lähtee muuttumaan. Ainut kiva tulos testissä oli, että lihasmassaa muihin saman pituisiin naisiin verrattuna minulla oli normaalin tuloksen ylärajoilla, että en mä nyt sitten ihan pelkkää luuta ja fläsääkään ole.

Mielenkiintoista oli myös testin arvioima perusenergiankulutus vuorokaudessa johon on suhteutettu myös lihasmassan määrä. Minulla tuo arvo näytti 1441kcal / vrk.

Ylipäätään oli mukava päästä kyseiseen testiin kun en ole siinä koskaan ollut, ja olen sitä jo pitkään "haaveillut". Tämä on hyvä merkkipaalu ja antaa vertailupohjaa projektille. Vuoden päästä uudelleen?


Kuva lainattu: inbody.fi sivuilta. InBody 720 laite.



Tapahtumassa testattiin lisäksi puristusvoimaa sekä tehtiin Polar-kuntotesti, joka mittaa lepotilassa ns. OwnIndex lukeman. Se kertoo aerobisen kunnon tasosta ja arvioi maksimaalisen hapenottokyvyn (VO2max millilitroina min-1.kg-1). Tämä osoittaa montako millilitraa happea keho pystyy kuljettamaan ja käyttämään jokaista painokiloa kohti minuutissa.

Polar-kuntotesti perustuu:
· Leposykkeeseen
· Sykevälivaihteluun
· Sukupuoleen
· Ikään
· Pituuteen
· Kehon painoon
· Pitkän aikavälin fyysisen aktiivisuustason itsearviointiin.

Itsellänikin on Polarin sykemittari FT80, jossa tämä sama kuntotesti on sovelluksena. Miksi olisin sitä kuitenkaan jättänyt väliin. Tänään sain siitä tuloksen; 41 (= 5/hyvä) Ylläpidä nykyisiä liikuntatottumuksia hyvän terveyden ja kestävyyskunnon säilyttämikseksi (tulokset 5-7)  Asteikko on 1-7.
Minun ikäiselleni >49 olisi erinomainen, eli kehitettävää kuitenkin riittää, niinkuin kai aina :) Taulukon testin tuloksista ja muuta tietoa löydät Polarin sivuilta esim. täältä ja täältä.

Suhtaudun kuitenkin hieman skeptisesti tähän testiin, sillä osittain se siis perustuu omaan arvioon henkilön aktiivisuudesta ja tuntuu, että testiä on mahdollista hieman huijata muuttamalla rannetietokoneen (sykemittarin) asetuksia. Uskon, että muunlaiset maksimisykettä ja kestävyyttä mittaavat testit ovat huomattavasti luotettavampia. Tällä lähinnä on helppo seurata oman kunnon kehitystä kun se siinä omassa mittarissa sattuu olemaan. Kyllä siinä huomaa selvän vaihtelun suhteessa treenimäärään. Eli ei tää ihan pelkkää puppuakaan näytä.


Yesssh!


PS. ette arvaa kuin mun tukossa olevat jalat ja koko muukin kroppa haluis HIEROJALLE! Palkataan siis oma pikku hieroja joka voi muuna aikana tuuletella vaikka treeneissä mua palmun lehdellä ;)








Ei kommentteja :

Lähetä kommentti